Sailor Moon på svenska
Forum
Om sidan
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2024, 11:24

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1 2 3 Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 25 sep 2019, 16:53 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Tyska företaget Kazé, som tidigare släppt Sailor Moon på dvd, gick igår ut och hävdade att de inte kunnat säkra nån licens för deras nya grejer som de planerar sälja. Tydligen gäller detta ”alla lokaliseringsområden”.
Citat:
Eigentlich sollte es bereits im September heißen "Mondstein, flieg und sieg" in neuen Gesamtboxen und erstmals in HD!

Leider mussten wir Sailor Moon vorerst auf Eis legen, der Grund dafür ist eine Sperrung durch den Lizenzgeber in allen Lokalisierungsgebieten.

Wir bemühen uns um eine schnelle Lösung und sobald wir Neuigkeiten haben, werden wir euch informieren.
Kan detta vara tecken på att vi går in i en ny period av lågkonj... licenstorka för Sailor Moon i Väst? Förhoppningsvis så strular det bara just nu för vissa aktörer.

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: tor 26 sep 2019, 18:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 19 aug 2019, 22:38
Inlägg: 18
Vad är det för nya grejer de syftar på? Crystal?


Upp
   
InläggPostat: fre 27 sep 2019, 21:05 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
De hade planerat att släppa den gamla tv-serien igen fast på blu-ray. Crystal har Kazé redan hunnit ge ut alla avsnitt av.

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: fre 18 okt 2019, 18:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 dec 2017, 20:14
Inlägg: 92
Ort: Malmö
Jag är inte förvånad... Men utgivningen på de amerikanska och australiensiska marknaderna verkar fortgå utan problem, så jag gissar (hoppas) att det bara gäller den tyska licensen. :(

"Alla lokaliseringområden" kanske syftar på animen, mangan och Crystal?

_________________
Sailor Venus <3 Kunzite
Sailor Uranus <3 Sailor Neptune


Upp
   
InläggPostat: tis 22 okt 2019, 17:19 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Jag lägger märke till samma sak som du Petra. Flera nya plagg och annat nytt licenskrimskrams kommer snart ut i USA utan några synbara hinder. Ändå läste jag så sent som i förrgår att Kazé har fortsatta problem. De pratar om ett ”världsomspännande licensblock” för original-animen.

Här hittade jag ett litet inlägg från september på den tyska fansajten Sailormoongerman: https://www.sailormoongerman.com/2019/0 ... -moon.html

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: tor 24 okt 2019, 23:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 dec 2017, 20:14
Inlägg: 92
Ort: Malmö
Citat:
Jag lägger märke till samma sak som du Petra. Flera nya plagg och annat nytt licenskrimskrams kommer snart ut i USA utan några synbara hinder. Ändå läste jag så sent som i förrgår att Kazé har fortsatta problem. De pratar om ett ”världsomspännande licensblock” för original-animen.
Frågan är varför licensen blockeras över huvud taget? Och varför gäller den bara 90-tals animen?

Å andra sida vore det direkt korkat av dem att strypa mangalicensen också, eftersom Eternal Edition är mitt i sin internationella utgivning.

Däremot har väl Viz precis blivit färdiga med sin utgivning av animen? Och så även andra internationella utgivare? Så att animelicensen stryps just nu känns ganska passande.

(Det här blev rörigt, jag tänker högt...)

_________________
Sailor Venus <3 Kunzite
Sailor Uranus <3 Sailor Neptune


Upp
   
InläggPostat: mån 06 apr 2020, 19:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 aug 2019, 17:17
Inlägg: 84
Madman Entertainment i Australien hade tänkt släppa "Complete series 4" på DVD, samma som dom gjort med säsong 1-3 redan (alltså hela säsongen i en box, som ett billigare alternativ till deras part 1 & 2 boxar), men fick precis veta nu att dom tydligen har licensproblem också... :( För jag hade tidigare sett att man kunde göra typ en "pre-order" på säsong 4 på deras hemsida, men det var borttaget nu, så jag mailade Madman Entertainment och frågade detta:

"Hi! I saw before you had "Sailor Moon Super S (Season 4) Complete Series - DVD" listed on your site with an "Art Not Final" picture, so it was for pre-order I guess, but I can not find it now, what happend to that? Will it come back soon?"

Och fick detta till svar:

"Hi

Thank you for contacting Madman.

Unfortunately Sailor Moon Super S Complete Series has been delayed due to licensing issues.

Please keep an eye on the Madman website for updates to the release date schedule.

Kind regards
Madman"

Så detta låter ju inte så bra...


Upp
   
InläggPostat: tor 23 apr 2020, 18:54 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
La märke till att de nu återigen säljer limited edition för första delen av Stars, men där har de förmodligen ett avtal som ännu gäller. Viz och Crunchyroll verkar också ha problem med licenser nu. Får se vad det blir av det hela...

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: fre 24 apr 2020, 19:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 aug 2019, 17:17
Inlägg: 84
Såg dom börjat lägga ut säsong 1 avsnitt på Youtube nu, så det tycker dom är okej, men underligt dom drar in licenser för DVD :(


Upp
   
InläggPostat: fre 24 apr 2020, 23:40 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Det där är lite anmärkningsvärt eftersom Toei lagt ut det och inte nån mellanhand. Tror Viz svarade med att mer eller mindre genast lägga ut deras Sailor Moon-dubbning för gratis strömning. De som tidigare fått betala för licenser är nog inte nöjda med situationen.

_________________
Bild


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1 2 3 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
2017-2024 SailorMoon.se
--
Sailor Moon är copyright © Naoko Takeuchi · PNP · Kodansha · Toei Animation Co., Ltd.
undertecknad gör inga anspråk på dessa rättigheter
--
Sailor Moon på svenska med underliggande sidor är alla copyright © 1997-2016 Åke Rosenius
--
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015