Sailor Moon på svenska
Forum
Om sidan
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2024, 10:14

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 16:45 
Offline

Blev medlem: mån 20 aug 2018, 20:45
Inlägg: 20
Vet någon varför den svenska Sailor Moon serietidningen som startade 2000 lades ned? Jag funderar ofta på detta, och på om de har några planer på att starta den igen? Jag har det absolut sista numret av Sailor Moon, men där står ingen anledning till varför de lägger ner tidningen.


Upp
   
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 23:29 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Först av allt, varmt välkommen till Sailor Moon-forumet Nutte! Se gärna till att skriva en presentationstråd här om du känner för det. :-)

Det enda man får i sista numret är ett kort avskedsmeddelande från redaktionen med de trösterika orden ”Annie får nog tillbaka Mamoru igen”. Egentligen är det avsnittet (61) som numret behandlar nog bland det sämsta tänkbara att sluta på.

Huvudsakliga skälet till varför tidningen lades ner 2001 lär ha varit att TV4 planerade sluta sända tv-serien det året. De sista numren verkar av allt att döma också ha sålt sämre men det är inget som vi vet säkert. Sailor Moon skulle så småningom fångas upp igen av Kanal 5 men vid tiden som nummer 8/01 utkom så var det nog inga på Egmont som visste det. Varför man sen inte valde att ge ut tidningen igen kan ha att göra med de tidigare försäljningssiffrorna eller att rättigheterna vid det laget hade slunkit ur deras händer.

När Semic hade den första serietidningen i Sverige så körde de på med utgivningen en bra bit in i -97 trots att tv-serien (då) hade slutat visas. Det visade sig att tidningen var svårsåld på egen hand och kanske var det därför Egmont senare gjorde som de gjorde.

Inget Sailor Moon-fan som jag hitintills känner till har jobbat eller känt någon som jobbat på Egmont så vi kan bara lägga pussel med det lilla som är känt.

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: mån 17 sep 2018, 20:28 
Offline

Blev medlem: mån 20 aug 2018, 20:45
Inlägg: 20
Tack för svar.

En sak till jag funderar över, varför kunde man inte prenumerera på Sailor Moon serietidningen? Jag väntade ett tag, i början (jag tänkte om tidningen var för ny) men ingen lapp för att prenumerera på tidningen dök någonsin upp i tidningen, varför? Alla andra serietidningar kunde/kan man prenumerera på, ex Kalle Anka, Musse Pigg, men inte Sailor Moon.


Upp
   
InläggPostat: mån 17 sep 2018, 23:02 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Det är en bra fråga! Mycket riktigt så följde det aldrig med några såna lappar med Egmonts tidningar. Däremot vet jag en som inledde e-postkontakt med Egmont om detta och som fick som svar att denne skulle ringa upp kundservice för en prenumeration. Om det i slutändan verkligen gick att prenumerera framgick sen aldrig. Jag läste från någon annan som försökte men som istället fick svaret att det inte alls gick att prenumerera på SM-tidningen. Troligtvis gick det alltså inte.

Vad det gäller den första serietidningen av Semic så följde det faktiskt med små prenumerationslappar med två av numren. Det gick också att kontakta förlaget och beställa en prenumeration på det sättet. Då var det årliga prenumerationer med tolv tidningar om året som gällde (som den aldrig kom upp i tyvärr).

Jag hade aldrig själv en prenumeration på någon av tidningarna så allt det här är vad jag har läst mig till eller fått berättat för mig.

EDIT:
Citat:
Varför man sen inte valde att ge ut tidningen igen kan ha att göra med de tidigare försäljningssiffrorna eller att rättigheterna vid det laget hade slunkit ur deras händer.
Man ska komma ihåg också att TV4 tillhörde ”gratiskanalerna” medan Kanal 5 inte gjorde det. Sånt spelade stor roll förr.

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: mån 10 aug 2020, 18:10 
Offline

Blev medlem: mån 20 aug 2018, 20:45
Inlägg: 20
Hade det inte varit smart att starta upp Sailor moon tidningen igen? Det kunde ha tagit upp de episoder som ej ännu har sänts i Sverige tror någonstans episod 88- 200? (rätta mig om jag har fel) Man hade kunnat starta en Facebooksida eller en namninsamling på Internet, för att se om det finns fler intresserade.


Upp
   
InläggPostat: lör 31 jul 2021, 09:39 
Offline

Blev medlem: fre 25 jun 2021, 11:56
Inlägg: 25
Ort: Eskilstuna
Jag vill gärna se det

_________________
Alex


Upp
   
InläggPostat: tis 03 aug 2021, 11:32 
Offline

Blev medlem: mån 20 aug 2018, 20:45
Inlägg: 20
Kul att det inte bara är jag. :) Några fler som vill se en ny Sailor Moon tidning? Kanske kan starta en namninsamling på Internet?


Upp
   
InläggPostat: mån 29 aug 2022, 23:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 aug 2019, 17:17
Inlägg: 84
Lite dåligt slut på tidningen där har jag alltid tyckt XD inte direkt bästa avsnittet att sluta det hela med...


Upp
   
InläggPostat: tis 30 aug 2022, 18:07 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Ja verkligen! Mamoru gör slut och allt. Sämsta tänkbara som sagt. Med tanke på hur meddelandet från redaktionen lät så insåg de nog detta själva.

Det enda som hade varit värre är väl om avsnitt 45 funnits i serieform.

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: ons 31 aug 2022, 00:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 aug 2019, 17:17
Inlägg: 84
jo, tvungen att skriva "blir nog bra till slut" ungefär liksom XD men jo hehe, 45 skulle nog toppa detta dock... XD


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
2017-2024 SailorMoon.se
--
Sailor Moon är copyright © Naoko Takeuchi · PNP · Kodansha · Toei Animation Co., Ltd.
undertecknad gör inga anspråk på dessa rättigheter
--
Sailor Moon på svenska med underliggande sidor är alla copyright © 1997-2016 Åke Rosenius
--
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015