Sailor Moon på svenska
Forum
Om sidan
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2024, 07:24

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sailor Moon Crystal
InläggPostat: ons 07 nov 2018, 14:48 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Citat:
Den fortsatta visningen av Sailor Moon på TV4 har också dragit ut på tiden... Undrar om folk har slutat skicka önskebrev till TV4 om att få se mer av serien...
Du har suttit och väntat med spänning sedan 2001 antar jag. :-)
Citat:
(Undrar när det kommer Sailor Moon LEGO förresten...)
PNP och gänget får först se till att luckra upp villkoren för hur billigt man får köpa in licensen i väst och för vad man tillåts göra med den, om man vill få till stånd en mer aggressiv utgivning av merch här likt hur det är i Japan och Hongkong nu. De engelskspråkiga dvd:er som idag finns ute till försäljning är snordyra av en anledning.

I det avseendet är det märkligt att vi nu ser ett Sailor Moon-Monopol dyka upp på tyska och engelska så kanske ser vi att saker håller på att förändras, vad vet jag. Ändå är det Marco Albieros bilder som man uteslutande ser på all västerländsk merch, fortfarande.

_________________
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Sailor Moon Crystal
InläggPostat: ons 07 nov 2018, 19:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 dec 2017, 02:42
Inlägg: 142
Ort: Insnöad i en oplogad dalaskog
Hur är det egentligen med rättigheterna kring Sailor Moon idag appropå det? Hon var väldigt hård för ett antal år sedan med att släppa (av säkert helt naturliga skäl, man ser ju hur andra verk blir väldigt exploaterade och dyrköpta...., kolla bara på Ghibli, jag tror den Totoro-figur i mjölkförpackningsstorlek gick loss på 1800 JPY... sen finns det en som är som en mindre fåtölj....)

_________________
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Sailor Moon Crystal
InläggPostat: tor 08 nov 2018, 17:25 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Det uppstod som du var inne på ett avtalsbråk under 2000-talet som i sin tur ledde till ett säljstopp under ett antal år för de flesta länder utanför Japan. Bonnier ville till exempel under denna tid ge ut Sailor Moon-mangan men kunde inte göra det. Även om man nu sedan länge inte har haft några problem med att sälja ut licensen så sätter man i väst en hög prislapp på den och reglerar hur utförandet får se ut på ett märkligt sätt (”Bara den här nypåhittade logotypen får användas”, ”Bara bilder från den här personen får användas”). Medan aktörerna i hemlandet inte har några såna tyglar över sig. Man verkar se Västerlandet som en bonusmarknad bara (som jag uppfattar det) och ser därför inte till att få igång och stimulera någon mer gynnsam och självgående verksamhet häromkring.

I Mexiko upphörde Towers Entertainment med att försöka ge ut den gamla tv-serien på dvd som man började med 2011 eftersom de efterhand visade sig sälja dåligt. Volymerna kom då i exklusiva plåtlådor med små högtalare i sig som kunde spela upp små ljudsnuttar och det har spekulerats i att man gjorde detta för att på nåt sätt rättfärdiga det höga priset, som enbart licenskostnaden förmodligen utgjorde en stor del av.

_________________
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Sailor Moon Crystal
InläggPostat: tor 22 nov 2018, 20:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 dec 2017, 20:14
Inlägg: 92
Ort: Malmö
Citat:
Även om man nu sedan länge inte har haft några problem med att sälja ut licensen så sätter man i väst en hög prislapp på den och reglerar hur utförandet får se ut på ett märkligt sätt (”Bara den här nypåhittade logotypen får användas”, ”Bara bilder från den här personen får användas”). Medan aktörerna i hemlandet inte har några såna tyglar över sig. Man verkar se Västerlandet som en bonusmarknad bara (som jag uppfattar det) och ser därför inte till att få igång och stimulera någon mer gynnsam och självgående verksamhet häromkring.
Jag undrar, lite cyniskt, om detta inte är ett väldigt klumpigt försök av Takeuchi att undvika att utländska licensinnehavare tar sig samma friheter som på 90-talet? Hon var ju, på goda grunder, inte glad över den censurering och annan bearbetning som Sailor Moon utsattes för, så att sätta igång någon självgående verksamhet är nog det sista hon vill göra.

Intressant nog verkar detta mest gälla animen och relaterat material till den. Det verkar vara förhållandevis enkelt att få ge ut mangan, trots att det är hennes hjärtebarn.

_________________
Sailor Venus <3 Kunzite
Sailor Uranus <3 Sailor Neptune


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Sailor Moon Crystal
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 17:54 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Crystal-filmen omnämndes nyligen i ett nyhetsbrev från Pretty Guardians. Inga nya besked där men brevet innehåller en intervju med Kazuko Tadano iallafall.

http://sailormoonnews.com/2019/04/22/he ... ko-tadano/

_________________
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Sailor Moon Crystal
InläggPostat: sön 30 jun 2019, 13:44 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Toei kom med ett par intressanta nyheter under ”Usagi Special Birthday Party 2019” idag. Filmerna ser ut att vara några steg närmare till att bli verklighet men utöver det, om jag uppfattar allt rätt, så slopar man namnet Crystal och kallar det för Sailor Moon Eternal istället.

https://www.animenewsnetwork.com/news/2 ... 20/.148439



Stilen här ser ut att likna den gamla tv-serien ännu mer än vad den senaste säsongen Crystal gjorde. Rätt innehållsfattig teaser utan nån animation egentligen, ändå prognoseras första filmen till nästa år.

_________________
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Sailor Moon Crystal
InläggPostat: fre 23 aug 2019, 10:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 19 aug 2019, 22:38
Inlägg: 18
Vet någon nån bra torrentsida som har alla crystal avsnitt aktiva?


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Sailor Moon Crystal
InläggPostat: lör 24 aug 2019, 05:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 aug 2019, 17:17
Inlägg: 84
Hoppas detta kan bli bra! Gillar verkligen stilen då den påminner mer om den gamla serien :) Och kul att höra Moonlight Densetsu! Tänkte inte ens på det först att dom använde den, kändes så naturligt bara! XD Sen kom jag på efteråt att "Vänta, wow! Kul dom använder den låten igen!" Så hoppas den kommer med i filmen! Har bara sett säsong 1 av Crystal än så länge förresten, men köpte dock hela serien på DVD nu, så väntar på att den ska komma med posten snart! :)


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Sailor Moon Crystal
InläggPostat: lör 12 okt 2019, 21:47 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
https://www.sailormoon-movie.jp/

_________________
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Sailor Moon Crystal
InläggPostat: fre 18 okt 2019, 19:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 dec 2017, 20:14
Inlägg: 92
Ort: Malmö
Är det bara jag som faktiskt är lite ledsen att de har gått ifrån den gamla Crystal-stilen?

Men det verkar lovande och jag hoppas att den följer mangan, eftersom jag tycker att Dream är det absolut bästa Sailor Moon-kapitlet med all sin bakgrundsinformation om Silvermillenniet. Får jag inte se Kunzite, Jadeite, Zoisite, Nephrite och asteroidsailorbeskyddarna blir jag väldigt besviken! ;)

_________________
Sailor Venus <3 Kunzite
Sailor Uranus <3 Sailor Neptune


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående 1 2 3 4 5 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
2017-2024 SailorMoon.se
--
Sailor Moon är copyright © Naoko Takeuchi · PNP · Kodansha · Toei Animation Co., Ltd.
undertecknad gör inga anspråk på dessa rättigheter
--
Sailor Moon på svenska med underliggande sidor är alla copyright © 1997-2016 Åke Rosenius
--
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015