Sailor Moon på svenska
Forum
Om sidan
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 23:27

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 11 jan 2018, 19:47 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
24 april släpps första volymen enligt Amazon. När och om första Sailor V kommer är fortfarande oklart.

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: tor 12 apr 2018, 15:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 dec 2017, 20:14
Inlägg: 92
Ort: Malmö
Nu har ju den helt engelskspråkliga utgivningen har blivit framflyttad till september (Är någon förvånad? Inte jag heller), men Kodansha släppt en tvåspråkig version som kanske kan stilla suget fram tills dess?

Samma översättare som för Shinzoban-upplagan, som tydligen inte var något vidare, men jag kan inte japanska så jag har ingen åsikt om det. Undrar dock om texten är uppdaterad för att passa Kanzeban eller om det är exakt samma översättning som förra gången.

Kommer göra sig fint i min mangasamling i alla fall! :D

http://www.cdjapan.co.jp/product/NEOBK- ... acf5fc8229

_________________
Sailor Venus <3 Kunzite
Sailor Uranus <3 Sailor Neptune


Upp
   
InläggPostat: tor 12 apr 2018, 18:32 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
De där tvåspråkiga böckerna hade jag missat. Häftigt! Blir sugen på att skaffa ett exemplar bara för att det är en kul grej att ha i sig. Jag har inte jättebråttom med att köpa mangan ännu en gång och nu känner jag ändå inte att jag hade haft tid att gå igenom hela serien igen. Om de hade börjat ges ut snart som det var sagt.

Hoppas att det åtminstone blir en nyöversättning, något annat ger ju ett slappt intryck. Det skulle ju gå fortare för mig att granska visserligen med tanke på att Eternal inte skulle skilja sig så mycket från den tidigare upplagan.

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: lör 14 apr 2018, 20:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 dec 2017, 20:14
Inlägg: 92
Ort: Malmö
Citat:
Hoppas att det åtminstone blir en nyöversättning, något annat ger ju ett slappt intryck. Det skulle ju gå fortare för mig att granska visserligen med tanke på att Eternal inte skulle skilja sig så mycket från den tidigare upplagan.
Ja, eller i alla fall att de har ändrat där det är ändrat i den japanska versionen, speciellt med tanke på att attackerna var anpassade efter PGSM i Shinzoban-upplagan, men återställda i Kanzeban. Eller möjligtvis anpassade efter Crystal, har inte helkoll där.

Det känns ju dock som om att det är en nyöversättning, då första volymen släpptes i november (såg det precis, hade heller ingen koll på den här utgåvan förrän för en vecka sedan) och att nummer 2 inte är släppt än. Eller så är de bara väldigt långsamma, som vanligt... :nja:

_________________
Sailor Venus <3 Kunzite
Sailor Uranus <3 Sailor Neptune


Upp
   
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 23:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 dec 2017, 20:14
Inlägg: 92
Ort: Malmö
Första volymen av den tvåspråkiga upplagan damp ner i brevlådan idag, så här kommer lite spontana första intryck. :slrmoon_d:

Jag tyckte att paketet kändes lite väl tunt innan jag öppnade det, vilket fick sin förklaring när jag väl såg boken. Den här upplagan är långt ifrån samma lyxupplaga som den japanska, utan istället en typisk standardupplaga för Japan. Inget storformat och ingen hologrameffekt, inte ens guldtryck på bokstäverna.

Den har dock ett omslag och mjukt, följsamt sidopapper, även om det är av sämre kvalitet än i den japanska. Detta är dock inget dåligt i sig, jag föredrar det framför våra stela, västerländska upplagor, då det gör boken mer lätt att läsa. Det är verkligen ingen dålig upplaga i sig självt, men jag hade väntat mig lite mer...

Så, en liten besvikelse, men som är godkänd i det stora hela och som kan jämföras med den japanska Shinzoban-upplagan i kvalitet.

Jämförelse med Shinzoban-översättningen kommer inom kort...

Bild

Bild

Bild

_________________
Sailor Venus <3 Kunzite
Sailor Uranus <3 Sailor Neptune


Upp
   
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 13:35 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Se där, tack för att du delar med dig om detta! Ser fram emot fler jämförelsebilder!

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: tis 11 sep 2018, 23:54 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Första volymen av Eternal är nu ute! Bokade du den Petra? Blir för dyrt att beställa hem varje volym separat så jag kommer avvakta med mina exemplar.

Bild
Bra bild som jämför den japanska, engelska och tvåspråkiga varianten.

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: tis 06 nov 2018, 19:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 dec 2017, 20:14
Inlägg: 92
Ort: Malmö
Hämtade ut volym 2 i SF-bokhandeln i Malmö idag. De är verkligen superfina! Och större än jag trodde!*

Bild

Dessutom har det kommit ut ytterligare en kanzebanversion, i miniformat. Beställde de här från CDJapan utan att egentligen veta vad det var. (Den engelska, maskinöversatta beskrivningen var inte till någon direkt hjälp...)

Bild
Jättestor och pytteliten!

Och till sist en storleksjämförelse: japanska, engelska, tvåspråkig och mini!

Bild

*Som flickan sa.

_________________
Sailor Venus <3 Kunzite
Sailor Uranus <3 Sailor Neptune


Upp
   
InläggPostat: tis 06 nov 2018, 20:35 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Tack för bilderna! Har fluktat lite på den första volymen så tror inte jag kommer hålla mig med att beställa länge till. Fantastiskt vad små de japanska böckerna var! Hade ingen aning om att de fanns heller!

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: fre 26 jun 2020, 18:11 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Stora nyheter! Mangan ska släppas igen, denna gång HELT i färg! Än så länge har det bara tillkännagetts att utgivningen ska ske i e-bokform men vi får hoppas att den även trycks så småningom.

http://sailormoon-official.com/comics/post_912.php

_________________
Bild


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
2017-2024 SailorMoon.se
--
Sailor Moon är copyright © Naoko Takeuchi · PNP · Kodansha · Toei Animation Co., Ltd.
undertecknad gör inga anspråk på dessa rättigheter
--
Sailor Moon på svenska med underliggande sidor är alla copyright © 1997-2016 Åke Rosenius
--
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015