Sailor Moon på svenska
Forum
Om sidan
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2024, 11:10

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1 2 3 Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svenska dubben
InläggPostat: tis 11 jun 2019, 15:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 dec 2017, 15:49
Inlägg: 4
Hej!

Har blivit tillfrågad så jag behöver uppdatera mig -- avsnitt med de gamla svenska rösterna finns inte att uppbringa någonstans längre, eller? För ett antal år sedan var det någon som lade upp ett gäng svenska avsnitt på YouTube, men de verkar ha försvunnit sedan dess.

Jag har DVD:er kopierade från VHS (med tillhörande bildkvalitet), men de tar några helkvällar att kopiera upp åt andra så det vore praktiskt om det fanns något annat sätt.


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Svenska dubben
InläggPostat: tis 11 jun 2019, 17:48 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Kul att se dig skriva här, Åke!

Som svar på din fråga så finns det ännu i detta nu en aktiv torrent ute (”Sailor Moon - Hela Serien På Svenska”) med alla sända svenska avsnitt. Dyker fortfarande upp relativt snabbt om man söker runt efter den. Det var ett gäng från Sailorsweden.net som skapade den omkring 2012/13 och där har de tagit ljudet från inspelade vhs-band och sen synkat det med bild från nån utländsk dvd. Detaljer som t.ex. dubb-credits:en och logotyper och sånt i början är inte 100% korrekt som följd. Om allt är helt perfekt synkat eller om ljud hamnar smått i otakt (utöver vad som var osynkat i de faktiska sändningarna) det vågar jag inte svara på. På det hela taget så är deras ”restaurering” av dubben ett bra sätt att se den på idag med både rätt hygglig bild och ljud.

Om du kan tänka dig att göra kopior av dvd:erna (eller videobanden för all del) och skicka dem så hade jag som inte äger en komplett samling inspelningar varit väldigt intresserad! Skulle vara till nytta om man hade en så oförändrad inspelning av avsnitten som möjligt, om än med sämre bildkvalitet, så man kan försäkra sig om hur saker och ting faktiskt lät och såg ut under tv-sändningarna.

_________________
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Svenska dubben
InläggPostat: ons 12 jun 2019, 00:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 dec 2017, 15:49
Inlägg: 4
Ah, utmärkt!

Citat:
Det var ett gäng från Sailorsweden.net som skapade den omkring 2012/13 och där har de tagit ljudet från inspelade vhs-band och sen synkat det med bild från nån utländsk dvd.
Just det, det är de som jag minns från YouTube.

Citat:
Om du kan tänka dig att göra kopior av dvd:erna (eller videobanden för all del) och skicka dem så hade jag som inte äger en komplett samling inspelningar varit väldigt intresserad!
Kan försöka... Jag har gjort det åt folk förut men det är lite tidsödande att kopiera dem, och jag har småbarn hemma numera vilket automatiskt gör alla sådana projekt mycket bökigare.
Killen som hade satt ihop dem (med DVD-menyer och allt) sålde dem från sin hemsida men plockade ner den för några sedan.


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Svenska dubben
InläggPostat: ons 12 jun 2019, 20:37 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Hade varit uppskattat som sagt men känn dig inte tvingad till att göra det. Skicka mig ett pm om saken när du känner att du har tid i så fall!

_________________
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Svenska dubben
InläggPostat: fre 14 jun 2019, 18:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 dec 2017, 02:42
Inlägg: 142
Ort: Insnöad i en oplogad dalaskog
Citat:
Kan försöka... Jag har gjort det åt folk förut men det är lite tidsödande att kopiera dem, och jag har småbarn hemma numera vilket automatiskt gör alla sådana projekt mycket bökigare.
Jag förstår precis vad du menar. En annan fick precis en vildvuxen gräsmatta att röja i, innan man har ungarna fulla med tretusen fästingar...

Har själv dålig koll på vad det finns upplagt (om något) på Youtube, Dailymotion eller Torrent öht. Upplever att saker på Torrentfronten har bantats ner oerhört de senaste åren. Tycker många sidor försvinner år efter år, antingen för att FBI är på deras servrar eller Antipiratbyrån.

Sen kan man ju diskutera i tid och evighet det där med att dela saker. Finns ju serier och filmer och material som någon sitter på rättigheter till (antar jag) men som är out of print, eller inte säljs till Svensk marknad, eller vars mastrar inte finns kvar, eller som man helt enkelt inte ger ut bara för att (?). Kan ju anse att det är av vikt för bevaring av historiskt kulturellt viktigt material att kunna dela på det sättet just. Problemet är väl att antipiratjägarna ser väl allt torrentmaterial som aj-aj och gör allt för att förinta delningsmöjligheterna.

Rätta mig gärna om jag har fel.

_________________
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Svenska dubben
InläggPostat: tor 08 aug 2019, 17:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 aug 2019, 17:17
Inlägg: 84
Hej allihopa! Måste först säga att det är kul att sailormoon.se lever vidare! Den bästa svenska Sailor Moon sidan helt klart som man ofta besökt, och kul det finns ett forum här nu också! :)

Sen tänkte jag säga att jag har själv restaurerat alla svenska avsnitt med bild tagen ifrån japanska DVD skivor och gjort nya DVD skivor! Den restaureringen jag gjort har jag synkat den japanska DVD bilden mot den svenska bilden, så synkningen stämmer väldigt bra med svenska originalversionen. Och alla avsnitt är omklippta på rätt sätt så som den svenska dubben är med prolog och sånt i rätt ordning osv. och jag har återskapat det svenska introt med DVD kvalité! Dom som är intresserade av detta borde jag nog hjälpa så dom kan få ta del av dom på nått vis, på ett eller annat sätt :) Det är totalt 15 DVD skivor det rör sig om.

Här är lite bilder på hur det ser ut:
Bild
Bild
Bild

Har även gjort två DVD boxar utav det hela till mig själv! :)
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Svenska dubben
InläggPostat: lör 10 aug 2019, 17:34 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
OJ! Det här är alltså en ännu nyare restaurering som du gjort? När blev du färdig med dessa? Riktigt smakfulla omslag! Som en blandning av omslagsbilderna från TV4 Visions band och de gamla laserdisk-lådorna (och numera också omslagen på blu-ray-skivorna i Japan). Du måste ha lagt ner en väldans massa tid och möda på det här. Grymt jobbat!

Lägger märke till att Louise Raeders namn är rättstavat. ;-) Hur ser det ut innan avsnitt 33 – står Charlotte Ardai-Jennefors med där också? Hennes namn var väl egentligen aldrig med i tv-sändningarna men att lägga in det i efterhand känns ganska välkomnat.

Kvalitén på skärmdumpen här ser ut att vara jämförbar med den från Dynits italienska utgåvor (de hade viss ryktbarhet i väst för att ha särskilt bra bildkvalité). Känns lite synd att man från japanskt håll nu inte försökt göra en mer ordentlig videorestaurering direkt från de 35-mm-mastrar (eller liknande) som finns med den nya blu-ray-utgivningen, istället för att bara digitalt skala upp det tidigare använda dvd-materialet.

Varmt välkommen hit, förresten! Skriv gärna en presentationstråd och berätta om dig själv. :-)

_________________
Bild


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Svenska dubben
InläggPostat: lör 10 aug 2019, 19:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 aug 2019, 17:17
Inlägg: 84
Jag blev klar med dessa mot slutet av 2013 typ, så är ett par år sen nu, men så kanske är lite nyare än den restaurering som dom andra på sailorsweden gjorde. Och tack så mycket! :) Jo, var precis det jag hade lite i åtanke, TV4 omslagen och och laserdiscarna! :) Och ja, det tog väl sin tid! XD hehe! Fick mycket hjälp i början också av en vän som listade ut hur jag skulle gå till väga, för verka lite svårsynkat pga. PAL/NTSC hastighets skillnader som inte stämde hur man än gjorde, men vi fick till det till slut! :) Och kan säga att hastigheten på dessa avsnitt är samma som när dom visade
dom på TV4/Kanal 5, så har inte ändrat det, och skivorna är i PAL format. Och musiken i introt och outrot har jag fixat till lite också förresten, för jag tog instrumentalversioner av introt och outrot och synkade dessa till det svenska introt och outrot, så kvalitén på musiken låter bättre! :)

Ja juste, hade glömt det nästan! XD Tänkte det var lika bra att fixa till felstavningen på Raeder! Och jag lade in Charlotte Ardai-Jennefors namn på alla avsnitt, för som sagt, hennes namn hade dom ju glömt att skriva dit, så tyckte det inte var mer än rätt att äntligen ge henne lite credit när man ändå höll på, hehe! :)

Aha, dessa avsnitt är dock tagna från japanska DVD skivor, men bilden verkade rätt bra på dom tänker jag. Känns lite billigt om skalat upp bilden bara på dom nyaste Bluray utgåvorna, men då vet jag i alla fall att det inte är nån enorm skillnad då mellan Bluray och DVD.

Man tackar så mycket! Kanske man ska göra det, är dock kass på sånt XD


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Svenska dubben
InläggPostat: mån 19 aug 2019, 22:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 19 aug 2019, 22:38
Inlägg: 18
Citat:
Hej allihopa! Måste först säga att det är kul att sailormoon.se lever vidare! Den bästa svenska Sailor Moon sidan helt klart som man ofta besökt, och kul det finns ett forum här nu också! :)

Sen tänkte jag säga att jag har själv restaurerat alla svenska avsnitt med bild tagen ifrån japanska DVD skivor och gjort nya DVD skivor! Den restaureringen jag gjort har jag synkat den japanska DVD bilden mot den svenska bilden, så synkningen stämmer väldigt bra med svenska originalversionen. Och alla avsnitt är omklippta på rätt sätt så som den svenska dubben är med prolog och sånt i rätt ordning osv. och jag har återskapat det svenska introt med DVD kvalité! Dom som är intresserade av detta borde jag nog hjälpa så dom kan få ta del av dom på nått vis, på ett eller annat sätt :) Det är totalt 15 DVD skivor det rör sig om.

Här är lite bilder på hur det ser ut:
Bild
Bild
Bild

Har även gjort två DVD boxar utav det hela till mig själv! :)
Bild
Finns det någon möjlighet att köpa dessa fenomenala dvd kopior av dig? Ser helt grymt ut 😍


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Svenska dubben
InläggPostat: tis 20 aug 2019, 06:13 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 dec 2017, 02:25
Inlägg: 344
Ort: Karlstad
Säger välkommen till dig också, Garetmoon!

_________________
Bild


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1 2 3 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
2017-2024 SailorMoon.se
--
Sailor Moon är copyright © Naoko Takeuchi · PNP · Kodansha · Toei Animation Co., Ltd.
undertecknad gör inga anspråk på dessa rättigheter
--
Sailor Moon på svenska med underliggande sidor är alla copyright © 1997-2016 Åke Rosenius
--
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015